Oxytocin – Gott för kroppen och själen

Det brukar kallas för ”Må-bra-hormon” – oxytocin. Men det är mer än så, det säger Kerstin Uvnäs Moberg, läkare, professor och forskare.
– Det är ett helt system, säger hon. Ett urgammalt system, i livets tjänst. Ett rengöringssystem, kan man säga. Det håller oss friskare, håller stressen på avstånd, stärker de läkande processerna. Det hjälper också till att återskapa organ, efter skador eller sjukdom. Det är känt sedan gammalt och var ett av de första hormonerna man upptäckte, men det finns fortfarande mycket som är okänt och mycket forskning pågår. Det är ett ämne som har funnits med oss under lång tid i vår utveckling till människor. Alla däggdjur har likadant oxytocin, och även växter har sitt oxytocin.

Oxytocinet bildas inne i hjärnan, i en punkt som ligger granne med den del som kontrollerar halten av stresshormonet kortisol.
– Det är som om naturen ville lägga de här två ihop för att balansera varandra i kroppen, säger Kerstin Uvnäs Moberg. Vi behöver båda. Men får vi för mycket av stresshormon tar vi skada, det blir permanenta spänningar i kroppen och det blir svårt att återhämta sig.

När oxytocin frisätts i kroppen reagerar hela systemet. Blodtrycket sjunker, pulsen går ner, kortisolet sjunker och oron minskar.
– Men inte bara det, säger Kerstin Uvnäs Moberg. Sinnesintrycken skärps, så vi tar in vår omgivning tydligare. Vi blir också bättre på att tolka andras ansiktsuttryck, så vi blir mer sociala.

Oxytocin är kroppseget, det finns i vår kropp. Och vi kan själva påverka nivåerna i vår egen kropp, stimulera våra egna nivåer.
– Vi vet ganska väl vad som fungerar, säger hon. Det lilla barnet på mammans bröst är ju en klassisk bild. Det är värme, från mamman till barnet och från barnet till mamman. Det är närhet, fysisk beröring. Så fungerar också massage – beröring och närhet. Man kan också använda vatten – lagom varmt vatten mot kroppen stimulerar också till ökad frisättning av oxytocin. Med regelbunden, återkommande behandling stärker man sitt oxytocin, så att nivåerna ligger lite högre konstant.
– Det är ju vad vi vill åstadkomma här, säger Heléne Johansson, Wow Experience manager på Hagabadet. Men man måste inte gå hit, även om vi gärna vill det såklart. Men man kan göra mycket hemma. Massera varandra, använda sin egen dusch mot sin egen hud.
Det blir en god cirkel – beröringssinnet förstärks, och man blir lugn och tillgänglig för andra människors känslor.
– Man mår bättre, helt enkelt, säger Heléne Johansson. Det som är vårt mål här på Hagabadet!

 

Professor Kerstin Uvnäs Moberg.
Professor Kerstin Uvnäs Moberg tipsar om massage och varma bad.