Träna med gummiband – 8 enkla övningar

Vår personliga tränare och systemisk coach Christel Johansson har satt ihop ett program som du kan träna med gummiband. Programmet innehåller 8 enkla övningar som du kan utföra vart du än är. Allt du behöver är lite energi och ett gummiband.
 

Träna med gummiband vart du än är

Att träna med gummiband är ett enkelt och smidigt sätt att hålla i gång med träningen vart du än är. Du kan utföra övningarna i hemmet, på jobbet, på semestern, på gymmet eller ute i trädgården. Och det bästa av allt är att alla kan vara med. Övningarna kan göras själv, med en vän eller tillsammans med hela familjen.
 
I vissa övningar behöver du fästa gummibandet mot en vägg, stolpe eller liknande. Skulle inte det finnas tillgängligt kan du alltid ta hjälp av en vän.
 

Hur jobbigt är det att träna med gummiband?

Du väljer själv vilket motstånd du vill ha i träningen. Dels kan du välja hur hårt gummiband du vill ha. Ju tjockare gummibandet är desto tyngre. Du kan även klippa av bandet för att göra det kortare och mer spänstigt. I vissa övningar varierar du tyngden genom att sätta gummibandet på olika ställen på kroppen.


 

Så här tränar du

 

Sidogång med gummiband

Den första övningen är en klassisk sidogång som ger dig en sätesaktivering. Här kan du välja om du vill ha den tyngre genom att placera bandet längre från kroppens centrum. Lättast är ovanför knävecket, vill du ha det lite tyngre placerar du den vid vristen, och tyngst är det om du sätter gummibandet under fotsulan.
 
Den här övningen gör du 15 steg höger, 15 steg vänster i 3 varv.


 

Standing hip flexor pull

I den här övningen aktiverar du både höftböjarmuskeln och bålen. Det är en utmärkt övning för dig som löprtränar mycket och vill öka din kapacitet. För mest effekt bör du tänka på att hålla bålen stilla.
 
Den här övningen gör du 15 repetitioner per ben i 3 varv.
 


Ta del av alla övningar

Fyll i formuläret för att få tillgång till alla övningar där Christel visar hur du tränar med gummiband.

Fyll i formuläret för att ta del av alla övningar





    Christel Johansson

    Christel är utbildad personlig tränare, systemisk coach, kommunikolog och beteendevetare inom träning. Hon har arbetat som personlig tränare och utbildare inom träning, hälsa och ledarskap i över 18 år.

    Hon är van att ta sig an såväl den otränade, den som är skadad, under rehab som den som vill utmana sin styrka. Christel jobbar både inomhus och utomhus, hon är kreativ och stödjer, motiverar, utmanar och lär dig mer.

    Christel är sedan 2020 Certifierad i Stark genom klimakteriet av Monika Björn.