Så somnar du bättre

Har du svårt att sova eller svårt att somna under natten? Att sova dåligt är ett vanligt problem och en stor orsak är stress. När du känner sig stressad skapas en obalans i kroppen som gör att det blir svårare att varva ned. Om du upplever svårigheter att sova har vår yogalärare Martin Karlbom samlat några tips för att göra det lite enklare för dig att somna och vakna lite härligare.

1. Mer medveten andning

Genom bättre andning klarar kroppen av en stressad vardag bättre. En bra andning är genom näsan och långt ned i bröstkorgen. Strax ovanför naveln.


2. Vaken på dagen

För att kunna sova bra på natten behöver man vara vaken på dagen. Låt kroppen aktiveras både fysiskt och mentalt. Ge kroppen jämn tillförsel med bra energi.


3. Regelbundna vanor

Sträva efter regelbundna vanor. Gå och lägg dig och vakna vid ungefär samma tidpunkt varje dag.


4. Varva ned

Tona ned stegvis inför läggdags. Undvik för mycket intryck som gör det svårt för hjärnan att koppla in sömnläget. Hitta ett bra mönster i ditt beteende inför läggdags.


5. Prioritera din tid

Prioritera din egna tid. Fundera över vad som får dig att må bra. Skapa utrymme för positiva och kreativa tankar.


6. Varmt bad eller dusch

Ett varmt bad eller dusch innan läggdags hjälper dig att varva ned.


7. Sovrum är sovrum

I den mån det går låt sovrum få vara sovrum. Låt det vara mörkt, svalt och tyst.


8. Undvik sömn under dagen

Undvik att sova på dagen för länge. Oftast är det bättre att vila en stund, 30-60 minuter. Man behöver inte somna då men om man gör det så gör man det.


9. Sov med strumpor

Ingen gillar väl kalla fötter när du ska sova, det gör det även svårare att sova. Testa att sova med sockarna på för bättre sömn


10. Använd ögonkudde

Använd din ögonkudde vid insomning. Tyngden hjälper dig till avslappning. Använd även vid meditation och liggande övningar om du vill.


Fler tips till en bättre sömn

Länkar till artiklar i ämnet
https://werlabs.se/artiklar/somn-nyar/

Ljudböcker från Nextory i ämnet sömn
https://www.nextory.se/search-suggestion/sömn

Podd – Sveriges främsta sömnforskare
https://podcasts.nu/avsnitt/framgangspodden/216-john-axelsson-sveriges-framsta-somnforskare-original

Svt-play
https://www.svtplay.se/video/18602110/sanningen-om-somn
https://www.svtplay.se/video/25434279/fraga-doktorn/fraga-doktorn-sasong-25-tema-somn
https://www.svtplay.se/klipp/23592230/somnforskarens-basta-tips-till-en-battre-somn

Martin Karlbom Hagabadet

Martin Karlbom

Martin Karlbom är en av våra mest uppskattade lärare. Han har lång erfarenhet, gedigen kunskap och är en duktig pedagog. Han är en lugn och trygg yogalärare med en stark tro på kroppens förmåga och egna drivkraft att uppnå balans.

Då Martin är både yogalärare, terapeutisk yogalärare, personlig tränare och träningsinstruktör med 20 års erfarenhet har han ett brett spektrum med erfarenhet och en djup kunskapsbank att gräva ur.