Hantera stress – 8 tips på hur du kan göra

Att hantera stress är ett bra sätt att ta tag i saker som ofta kan kännas oöverstigligt. Lösningen är ofta inte att katsa in handduken utan det handlar ofta om att prioritera, tid, val av aktiviteter och att välja bort tankar. För att få energi och ork att skapa ett liv i balans igen har vi tagit fram 8 tips på vad du kan göra för att bättre hantera stress.

  1. Tid, sömn och Digital Detox

    Minska på din närvaro i de digitala kanalerna. Bli medveten om hur du gör och vad du gör med din tid. Stäng av eller minska rejält på din mängd. De allra flesta av oss har tid att hämta här. Denna tid ska du istället lägga på tankar, aktiviteter som tillför energi, lugn och sömn. Behöver du sova bättre har vi listat yogaövningar och andra övningar för att du ska få bättre sömn.

  2. Happy Food ger mer upplevd glädje

    En enkel regel är att – Mat som är så nära sin ursprungliga form är generellt bättre för både hälsan, energinivå och emotionell glädjenivå. ”Du blir vad du äter”, är faktiskt ganska sann. Och då menar vi inte hur du ser ut enligt något skönhetsideal …

  3. Luft, ljus och naturlig rörelse

    Se till att du är ute så mycket du kan. Varje dag. Promenera, andas ordentligt och få ljus i pupillen.

  4. Bada, ta fotbad, sköna duschar

    Bada mycket och ofta. Ta hand om kroppen. Tvätta dig inte bara för att bli ren. Här menar vi att bada, duscha och stanna i känslan och njuta av värmen, vattnets beröring. Har du ett badkar hemma – grattis. Addera en skön kroppsolja eller lotion och smörj in dig ofta.

  5. Ta massage och mjuka behandlingar

    Beröring är livsnödvändigt och beröring sätter igång läkande processer i kroppen och ger dig en boost av ditt må-bra-hormon. Allra bäst är att ta massage på riktigt. Här är forskare helt eniga. Du vet väl om att du kan använda ditt friskvårdsbidrag till massage?

  6. Inre tankar, vila och gamla vanor/ovanor

    Sluta älta, styr bort negativa tankar. Jobba med att känna Tacksamhet. Det handlar inte om att leva livet klämkäckt utan om tankens kraft och träna för att träna dig i att vända bort negativa tankemönster. Meditation, yoga, andningsövningar är verktyg att ta till.

  7. Träning – få hjärtat att slå

    Träning bygger upp resistens mot stress. För att du ska träna så din hjärna får positiva effekter så är det att få upp pulsen i 45 minuter tre gånger i veckan som gäller. Det krävs inga maratonlopp för att du ska träna hjärnan, och att allt är bättre än inget. Googla på överläkare Anders Hansen Hjärnstark, eller läs mer i vår artikel här

  8. Gör en plan och prioritera

    På Hagabadet jobbar vi med Livshjulet som är ett verktyg för att åskådliggöra. Det finns många fina verktyg som hjälp och stöd. Leta bland böcker och sajter. Avsätt tid att tänka, planera, sätta mål. Denna viktiga punkt kräver tid och fokus. Ta hjälp av en coach, en kunnig vän eller en bra bok, app eller liknande.


Få hjälp med att hantera stress

På Hagabadet har vi flera aktiviteter som kan hjälpa dig med din stresshantering. Vi har regelbundna kurser, workshops, tillgång till avslappnande bad och massage som hjälper dig att varva ned och boosta ditt oxytocin.

För dig som behöver extra hjälp med din stresshantering ordnar vi regelbundet kurser i hur du hanterar stress. Här får du verktygen du behöver och hjälp till självhjälp.

Du kan även bli medlem för att ta del av hela Hagabadets utbud med träning, yoga, spa, bad, bastu och mycket mer.


Hagabadet – ett antistress-tempel

Vi har länge arbetet efter mottot Nytta & Njutning. Ju längre vi håller på desto mer märker vi hur rätt och riktigt det visat sig vara. Allt fler forskning ger oss rätt. Balans mellan nytta och njutning och balans mellan rörelse och vila.

Just därför hittar du både svettig träning och gungande vilstolar här. Vi har varma bad och ångande bastubad. Vi snackar inte så mycket om att bli smal till sommaren men pratar mycket mer om att orka, ha energi och känna vitalitet.