Stark, glad och gravid

På Hagabadet erbjuder vi en unik möjlighet att ta hand om dig som är gravid. Det här är din tid i livet att ge dig själv och ditt barn i magen det du behöver för att må bra. Graviditet är tufft för kroppen, och hos oss finner du kurser, träning och behandlingar – allt anpassat för dig som blivande mamma.

 

I trygga händer hos oss

Våra terapeuter och instruktörer har utbildning i vad som gäller för gravida, med de speciella krav som ställs, och våra program för gravida är säkerställda av barnmorska och sjukgymnast. Som blivande mamman kan du komma hit och känna trygghet i att vi vet vad vi gör.

 

På Hagabadet finner du


Träning för dig som är gravid

För dig som väntar barn anordnar Hagabadet speciella kurser så att du ska kunna förbereda dig och kunna slappna av före, efter och under förlossningen. Vi erbjuder anpassad träning, gravidyoga och avkoppling i små grupper både på land och i vatten. I alla våra kurser för gravida ingår alltid tillgång till spa och relax för avkopplingens skull.

 

Träning efter förlossning

Det kommer en tid efter graviditeten och förlossning. För att under lätta för dig har våra personliga tränare en fördjupad kunskap om hur man lägger upp sin tid för att återfå styrka efter graviditet. För att varken gå för fort fram eller hamna i att man inte återfår styrkan vilket på sikt kan orsaka problem längre fram.

 

Välkommen till oss den dagen det är dags. Vi hjälper dig.

 

Se ett litet urval av kursstarter:

Se alla kursstarter här: Kurser arkiv – Hagabadet

Kurserbjudanden

 

Gravidyoga

Gravidyoga är yoga utvecklad för att ta hand om och stödja dig fysiskt samt mentalt under din graviditet. Yogan hjälper dig att slappna av och finna ro inför förlossningen. Den lugnar men stärker också kroppen. Den ger dig också verktyg som kan lindra eventuella upplevda smärtor under graviditeten. Gruppstorlek 12 – 15 personer

 

Som deltagare i våra gravidkurser får du även möjlighet att ta del av en workshop med barnmorskan Elisabeth Frisk, se aktuella starter här >>

 

Vattenyoga gravida

Vattenyoga för gravida både lugnar och stärker kroppen för att kunna förberedas inför förlossningen. På så sätt kommer den att kunna samla kraft för att snabbt återhämta sig efter graviditeten. Fokus ligger på avslappnande rörelser, andningsövningar och stärkande positioner som är bra för dig och barnet.

Gruppstorlek: Max 8 deltagare.

 

Vattengymnastik för gravida

I vår 33-gradiga pool tränar du kondition, styrka och avslappning tillsammans med andra gravida kvinnor. Vattengympa är en skonsam träningsform för dig som är gravid, I vattnet blir du viktlös och avlastar dina leder. i anslutning till varje tillfälle har du tillgång till varma bad, aromabad och relax.

Gruppstorlek: max 8 deltagare.

Anpassad träning med PT

Går det att fortsätta träna som förut? Eller vad kan jag träna som gravid? Under graviditeten genomgår kroppen stora förändringar och träningen behöver anpassas. Och efter graviditeten tar vår PT Nathalie Karlsson vid och hjälper dig komma igång att på nytt bygga upp styrka och stabilitet.

 

Nathalie har fördjupad utbildning och kan på ett tryggt sätt stödja dig tillbaka och bygga upp din grundstyrka. Du får hjälp med den bästa träningen för dig, före, under och efter graviditeten. Välkommen att kontakta oss med funderingar kring anpassad gravidträning.

NYHET! Extra stöd och kunskap

Vid flera tillfällen under varje säsong erbjuder vi tillfällen med extra kunskap och stöd som brukar uppskattas när man är gravid alt efter sin förlossning. Tillfällena anslås på vår kurssida.

 

Behandlingar som passar dig som är gravid

Avkopplande bad, lugna bastubad, gungande spafåtöljer och mjuka duschar. Under din tid som gravid är det en fördel att ge dig själv stunder där du slappnar av och låter kroppens eget ”må-bra-hormon” göra jobbet. Det frisätts t.ex. vid lugna bad, massage, beröring och avslappning.

 

Karolinska Institutets studier visar att gravida som har lägre halter av stresshormon får färre komplikationer i samband med förlossningen. Dessutom minskar risken för tidigt födda barn och låg födelsevikt. Så sätt igång och koppla av. Planera och se till att du får din tid.

 

Inspirerande läsning