GravidYoga

– Yoga är en snäll träningsform, så man kan hålla på med gravidyoga ända fram till förlossningen, säger Christine Svenson, yogainstruktör på Hagabadet i Göteborg.  Men den får anpassas, förstås, vissa rörelser får man undvika, men andra kan vara särskilt bra.

 

Christine är i grunden röntgensjuksköterska, och har utbildning i Vinyasayoga från Globalyoga, med vidareutbildning inom Gravidyoga. Hon leder klasser i Gravidyoga på Hagabadet i Göteborg.

– Jag tycker om att kunna hjälpa den gravida kvinnan, säger hon. Det är en unik tid i en kvinnas liv, och mycket som händer, även psykologiskt. Man känner inte riktigt igen sig själv.  Många tänker att det är dags att lägga av, ta en paus i sin träning. Men den gravida kroppen behöver träning, och hjälp att bära upp den nya tyngden. Men det är ju viktigt att anpassa yogan.

 

– När man är gravid förbereder sig kroppen på förlossning, säger Christine. Leder och ligament blir uppluckrade. Så man får undvika att utmana kroppen, inte öppna bäckenet för stort, som i krigarens position. Man kan ta ett litet steg, men inte ett stort, inte gå till ytterlägen. Tar man i för hårt så kanske det inte känns där och då – men sen, efteråt, märker man att det där kanske inte var så bra.

 

Sen är det viktigt att tänka på hjärtat – den gravida kvinnan har upp till en liter mer blod än vanligt i sin kropp, så hjärtat är under extra ansträngning. Det får man ta hänsyn till, man orkar inte lika mycket som vanligt.

 

– Man ska inte heller böja sig framåt för mycket – det ökar också blodtrycket, och man kan bli yr.  Som gravid kan man ju också ha lätt för att få sura uppstötningar, väldigt obehagligt.

Men annat kan vara viktigt att jobba med – att sträcka upp ryggen och öppna bröstkorgen.

– Mamman har ju tyngden av magen framåt, och det är lätt att bli lite kutryggig. Vi kan också träna benen, de behöver ju vara starka för att orka med den nya tyngre kroppen. Yogan bidrar till blodgenomströmning i kroppen, och det kommer ju också barnet till del, barnet ingår i mammans kretslopp, med hormoner och näring och allt.

 

GravidYogan är ett verktyg i en stressad vardag

– Yogan ger också verktyg inför förlossningen, säger Christine. Vi lär ut andningsteknik och avslappning. Och vi vet att en mamma som har tränat yoga återhämtar sig fortare efter förlossningen.

– Många har ju fullt upp i sina liv, kanske stressiga jobb, och att komma in i yogasalen, att ta en timme för sig själv under graviditeten är ju en oas i tillvaron. Med lite babymeditation, tänka på barnet. Släppa allt. Bra för mamman, och bra för babyn därinne.

 

Att sedan göra sin Yoga på Hagabadet med det sköna vattenutbudet som erbjuds gör allt bara härligare. Njuta är också en del av förberedelsen.

 

Läs mer om vårt utbud för dig som är gravid>>