8 tips för bättre stresshantering

Känner du dig stressad? Mår du dåligt av din stress?

Det kan kännas som oöverstigligt. Det kan vara oöverstigligt. Men oftast är inte lösningen att kasta in handduken.

Oftast är det prioritera, tid, val av aktiviteter, välja bort och om tankar. För att få energi och ork att skapa ett liv i balans igen har vi tagit fram 8 tips på vad du kan göra för en bättre stresshantering.

  1. Tid, sömn och Digital Detox

    Minska på din närvaro i de digitala kanalerna. Bli medveten om hur du gör och vad du gör med din tid. Stäng av eller minska rejält på din mängd. De allra flesta av oss har tid att hämta här. Denna tid ska du istället lägga på tankar, aktiviteter som tillför energi, lugn och sömn.

  2. Happy Food ger mer upplevd glädje

    En enkel regel är att – Mat som är så nära sin ursprungliga form är generellt bättre för både hälsan, energinivå och emotionell glädjenivå. ”Du blir vad du äter”, är faktiskt ganska sann. Och då menar vi inte hur du ser ut enligt något skönhetsideal …

  3. Luft, ljus och naturlig rörelse

    Se till att du är ute så mycket du kan. Varje dag. Promenera, andas ordentligt och få ljus i pupillen.

  4. Bada, ta fotbad, sköna duschar

    Bada mycket och ofta. Ta hand om kroppen. Tvätta dig inte bara för att bli ren. Här menar vi att bada, duscha och stanna i känslan och njuta av värmen, vattnets beröring. Har du ett badkar hemma – grattis. Addera en skön kroppsolja eller lotion och smörj in dig ofta. #oxytocinboost Läs om Oxytocin-hormon

  5. Ta massage och mjuka behandlingar

    Beröring är livsnödvändigt och beröring sätter igång läkande processer i kroppen. Allra bäst är att ta massage på riktigt. Här är forskare helt eniga. #oxytocinboost. Artikel om Må bra-hormonet

  6. Inre tankar, vila och gamla vanor/ovanor

    Sluta älta, styr bort negativa tankar. Jobba med att känna Tacksamhet. Det handlar inte om att leva livet klämkäckt utan om tankens kraft och träna för att träna dig i att vända bort negativa tankemönster. Meditation, yoga, andningsövningar är verktyg att ta till.

  7. Träning – få hjärtat att slå

    Träning bygger upp resistens mot stress. För att du ska träna så din hjärna får positiva effekter så är det att få upp pulsen i 45 minuter tre gånger i veckan som gäller. Det krävs inga maratonlopp för att du ska träna hjärnan, och att allt är bättre än inget. Googla på överläkare Anders Hansen Hjärnstark, eller läs mer i vår artikel här

  8. Gör en plan och prioritera

    På Hagabadet jobbar vi med Livshjulet som är ett verktyg för att åskådliggöra. Det finns många fina verktyg som hjälp och stöd. Leta bland böcker och sajter. Avsätt tid att tänka, planera, sätta mål. Denna viktiga punkt kräver tid och fokus. Ta hjälp av en coach, en kunnig vän eller en bra bok, app eller liknande.


Få hjälp med stresshanteringen

På Hagabadet har vi flera aktiviteter som kan hjälpa dig med din stresshantering. Vi har regelbundna kurser, workshops, tillgång till avslappnande bad och massage som hjälper dig att varva ned. Här har vi listat några aktiviteter för dig som kan hjälpa dig med din stresshantering.

1. Hjälp till självhjälp – Aktuella stresshanteringskurser

Olika kurser lär ut olika verktyg. Här kan du hitta kurser i medicinsk yoga, yinyoga, lära dig andas rätt, workshops i avslappning och mycket mer.

Se våra stresshanteringskurser >>


Antis-stress massage

2. Beröring – boosta med oxytocin

Vi erbjuder flera olika typer av behandlingar med ett stort Anti-stress-syfte. Flera olika typer av massage, massage med bad mm. Har du Friskvårdsbidrag från din arbetsgivare är detta klippkort på massage ett klipp.

Köp friskvårdsklipp för massage >>

Se fler av våra behandlingar


Lär dig mer om nyttig mat på kostföredrag

3. Kostrådgivning

Genom vår kostrådgivning kan du få professionell rådgivning kring mat, vikt och matens inverkan på din fysiska såväl psykiska hälsa.

Läs mer om kostrådgivning >>



4. Bli medlem och få tillgång det du behöver

Träna, yoga, spa, bad, bastu och mer. I vårt medlemskap får du ett hälsosammare liv och livskvalité i vardagen.

Läs mer om medlemskap >>


Fakta: Oxytocin – supermedicinen mot stress

Det brukar kallas för ”Må-bra-hormon” Oxytocin är ett riktigt Anti-Stress-hormon. Men det är mer än så, det säger Kerstin Uvnäs Moberg, läkare, professor och forskare.
– Det är ett urgammalt system, i livets tjänst. Det håller oss friskare, håller stressen på avstånd, stärker de läkande processerna. Det hjälper också till att återskapa organ, efter skador eller sjukdom. Läs hela artikeln med Kerstin

Ge dig själv mer Oxytocin – så här gör du

Oxytocin är kroppseget, det finns i vår kropp. Vi kan själva påverka och stimulera nivåerna i vår egen kropp. Du ökar oxytocin i kroppen genom:

  • närhet, kramar, värme, nära relationer (flock)
  • fysisk beröring, kramar, hud mot hud
  • massage – beröring och närhet.
  • vatten – lagom varmt vatten mot kroppen

Med regelbunden, återkommande behandling stärker man sitt oxytocin, så att nivåerna ligger lite högre konstant.

Hagabadet är ett antistress-tempel

Vi har länge arbetet efter mottot Nytta & Njutning. Ju längre vi håller på desto mer märker vi hur rätt och riktigt det visat sig vara. Allt fler forskning ger oss rätt. Balans mellan nytta och njutning och balans mellan rörelse och vila.

Just därför hittar du både svettig träning och gungande vilstolar här. Vi har varma bad och ångande bastubad. Vi snackar inte så mycket om att bli smal till sommaren men pratar mycket mer om att orka, ha energi och känna vitalitet.